Za zrušení letu budou pokuty

Až osmnáct tisíc korun budou muset zaplatit aerolinie pasažérům jako kompenzaci, pokud ho s platnou letenkou nevezmou na palubu. Od 17. února začne platit nová unijní legislativa, která posiluje práva cestujících v leteckém provozu.
Zatímco dříve většina kompenzací vycházela ze zvyklostí nebo záležela na vůli aerolinií, nyní budou mít všechny letecké společnosti odlétající z letišť v zemích Evropské unie stejná pravidla, která jim omezí současné praktiky.
Unie nařizuje větší postih aerolinek při zrušení letu, jeho zpoždění nebo pro případ, že cestující se nedostane na palubu. Pokuty nerozlišují, zda se jedná o nízkonákladové dopravce nebo klasické společnosti.

Komise: Jsme spravedliví

Komise chce především omezit formu marketinku, která způsobuje takzvaný overbooking, tedy že aerolinie prodají víc letenek, než je sedadel v letounu na určité lince. Zatímco dosud měl cestující v případě, že se nevešel do letadla, nárok na 75 až 300 eur kompenzace, nový zákon je zvyšuje na 250 až 600 eur. Výše pokuty závisí na délce letu. Pokud dojde ke zpoždění delšímu než pět hodin, má cestující právo na plnou refundaci letenky a během čekání na jídlo a občerstvení. Pokud zvolí náhradní let druhý den, aerolinky mu musejí zaplatit hotel.
Evropská komise loni spočetla, že problémy při přesunu cestujících vytvářejí unijní ekonomice ztráty ve výši jedné až jedné a půl miliardy eur ročně. Téměř půl miliardy stojí systém, kdy aerolinky prodají víc letenek než pojme letoun. Aerolinie proti novým pravidlům protestují.
"Je to diskriminační opatření, které znevýhodní leteckou dopravu a nejvíce postihnou levné aerolinky," uvedl výkonný ředitel nízkorozpočtové společnosti Easyjet Ray Webster. Levné aerolinie navíc tvrdí, že výše kompenzací je mnohdy vyšší než cena letenek.
"Je divné, když dostane stejnou kompenzaci při overbookingu cestující lufthansy a nízkorozpočtové společnosti," uvedl Giovanni Bisignari, generální ředitel Mezinárodní asociace letecké dopravy IATA.
Evropská komise ale oponuje, že právě jednotné kompenzace jsou ukázkou rovného přístupu. "Cestující je jen jeden a musí mít vždy stejná práva," uvedl mluvčí komisaře pro dopravu Stefaan de Rynck.
Asociace evropských aerolinek AEA kritizuje nová pravidla pro jejich vágnost. "Nový zákon způsobí spoustu sporů, které budou stát aerolinky další peníze," říká generální tajemník AEA Ulrich Schulte-Strathaus. AEA zastupuje jednatřicet zavedených leteckých společností. Asociace odhaduje ztráty způsobené novým zákonem na desítky miliónů eur.

Čeští dopravci se nebojí

Kompenzace za zrušené lety se domácích leteckých dopravců nijak zásadně nedotknou. Případů, na které se kompenzace budou vztahovat, je totiž minimum, shodují se české letecké firmy.
Podle nového nařízení unie budou aerolinie platit cestujícím kompenzace za zrušené lety nebo pokud by odmítly vpustit na palubu cestujícího s platnou letenkou. Takových případů je však v Česku minimum. Například u ČSA se procento takzvaných překnihovaných cestujících pohybuje na hranici 0,05 procenta z celkového počtu přepravených pasažérů. Žádný tuzemský dopravce údajně z vlastní vůle loni nezrušil ani jeden let.
V případě zpoždění budou mít cestující nárok na zajištění občerstvení či na ubytování. Tuzemští dopravci však cestujícím zajišťují stravování nebo ubytování již nyní. Ani se zpožděními nemají domácí dopravci problémy. ČSA se loni v pravidelnosti letů umístily na šestém místě v Evropě, u Fischer Air bylo průměrné zpoždění loni méně než deset minut.


Nová pravidla leteckého provozu

Dlouhé zdržení odletu
Pokud je nad 5 hodin, má cestující právo na teplé jídlo, občerstvení a hotel.
Když bude chtít, aerolinky mají povinnost mu vrátit peníze za letenku.
pokuta Za odmítnutí pasažéra kvůli overbookingu
při letu do 1500 km 250 eur
při let od 1500 do 3500 400 eur
při letu nad 3500 km 600 eur
Při zrušení letu mají aerolinie povinnost oznámit tento fakt okamžitě pasažérovi. Ten má právo zdarma a přednostně si přeobjednat letenku na nejbližší termín. Pokud je zrušení letu neočekávané a není dopředu ohlášeno, pasažér opět může žádat kompenzaci ve výši, v jaké je za odmítnutí kvůli overbookingu.