Kvůli pendolinu nastaly čistky

Významné personální změny nastaly ve Výzkumném ústavu železničním, jenž je stoprocentně vlastněn Českými dráhami.
Zatímco postižení zaměstnanci uvádějí jako důvod nesouhlas se schválením rychlovlaku Pendolino, nový generální ředitel Antonín Blažek hovoří o generační výměně. "Kolektiv je třeba omladit. Během dvou let odejde asi desetina pracovníků," řekl Blažek. Také mluvčí drah Petr Šťáhlavský mluví o odchodu lidí v penzijním věku. Ústav zaměstnává ke stovce lidí.
Odvolán již byl generální ředitel ústavu Libor Lochman i technický ředitel Jaroslav Opava. Smlouva nebude prodloužena dvěma expertům na zabezpečovací techniku.
Jeden z nich, Václav Chudáček, řekl, že v průběhu schvalování pendolina bylo manipulováno s výsledky měření a technické závěry byly zkresleny. "Při poruše tak může dojít k ohrožení bezpečnosti rychlovlaku," uvedl Chudáček.
Hlavní úlohu ve schválení pendolina sehrála Dopravní fakulta ČVUT, na základě jejíhož dobrozdání Drážní úřad v pátek povolil jízdy pendolina s cestujícími. "Naše analýzy ukázaly, že pendolino je s pravděpodobností hraničící s jistotou bezpečné," řekl vedoucí katedry Zdeněk Votruba. Připustil však, že na analýzách pracoval Antonín Faran, jenž je nejen zaměstnancem fakulty, ale i AŽD Praha, výrobce takzvaných kompenzátorů, které nevyhověly limitům technické normy. Kompenzátory mají v pendolinu za úkol utlumit rušivé proudy motorů vlaku, které ovlivňují zabezpečovací zařízení na trati. Výrobce vlaků, francouzský Alstom, za kompenzátory AŽD zaplatil desítky miliónů korun.
Chudáček souhlasí s Votrubou, že pravděpodobnost ohrožení bezpečnosti vlaku je nepatrná. "Nebyly ale provedeny simulace chování vlaku v extrémních situacích. Přitom může dojít k tomu, že kolejové obvody vyšlou falešný signál, že trať je volná, zatímco ve skutečnosti bude obsazena vlakem. Pak může dojít ke srážce vlaků," varuje Chudáček.
Šéf čtrnáctého odboru ČD, jenž má zabezpečovací techniku na starosti, Zdeněk Thun, však něco takového vylučuje. "Technická norma, podle níž se rušivé proudy posuzovaly, je zastaralá a neodpovídá rozvoji digitálních technologií. Proto ji budeme příští rok přetvářet," sdělil. I on podobně jako Faran je spojován se jménem AŽD. Ještě před rokem a půl totiž byl ředitelem olomouckého závodu AŽD. Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle výtky obou expertů ústavu odmítá. "Jejich ekonomické zájmy mohou být spojeny s technickým řešením jiné firmy," naznačil jejich motivaci.
V průběhu schvalování pendolina byla opravena původní norma. Ani potom však kompenzátory nezvládaly utlumit proudy z motorů tak, aby vyhověly změkčeným limitům. Dráhy nato vydaly vlastní normu, která limity ještě více změkčuje. "Podnikové normy ale nesmějí být v rozporu se státními," upozorňuje Ivana Nováková z Českého normalizačního institutu.
Výzkumný ústav železniční měl z podniků ČD loni nejvyšší míru ziskovosti. Při tržbách 150 miliónů korun měl zisk 45 miliónů. Vydělat mu dala lukrativní zakázka od Alstomu, pro který zkoušel rychlovlaky TGV.
České dráhy za pendolino zaplatí celkem 4,37 miliardy korun.