Irský Ryanair sdělil, že podává na Aer Lingus nabídku na převzetí a že již ve firmě získal 16 procent. Transakce má vytvořit skupinu, která přepraví asi 50 milionů cestujících ročně, a Ryanair se díky ní stane první evropskou nízkonákladovou aerolinií s transatlantickou přepravou.


Ryanair nabízí za akcii Aer Lingus 2,8 eura v hotovosti. To znamená prémii 27 procent k ceně akcie Aer Lingus při pondělním uvedení na burzu, kdy činila 2,20 eura, a 12 procent nad středeční tržní cenu. Aer Lingus byla ještě nedávno státním podnikem a teprve na počátku tohoto týdne prodala většinu svých akcií na burzách v Londýně a Dublinu.


Rozšířená Ryanair by díky akvizici již mohla konkurovat velkým seskupením jako Lufthansa-SAS-Swiss, které má asi 75 milionů cestujících ročně, nebo Air France/KLM se 70 miliony cestujících. "Tato nabídka představuje jedinečnou příležitost vytvořit jednu silnou leteckou skupinu pro Irsko i pro evropské zákazníky. Hodláme rozšiřovat a zkvalitňovat operace Aer Lingus," uvedl ve firemním prohlášení šéf Ryanair Michael O´Leary. Dodal, že obě firmy by i po spojení nadále operovaly odděleně a konkurovaly si na asi 17 paralelních linkách z celkových 500, které dohromady provozují.


Akcie Aer Lingus reagovaly na nabídku Ryanair růstem o 11,6 procenta na 2,80 eura. Akcie Ryanair oslabily o 2,8 procenta.


Ryanair uvedl, že chce koupit i podíl, který má na Aer Lingus irská vláda. Nabídka následuje poté co irská vláda se nedávno rozhodla prodat více než 50 procent ze svého podílu ve výši 85,1 %. Zbytek si údajně hodlá ponechat, aby chránila irské hospodářské zájmy. K nabídce Ryanair se irské ministerstvo financí, které podíl na Aer Lingus spravuje, odmítlo vyjádřit. Pokud by ke spojení došlo, tak by irská vláda vydělal přes 500 miliónů eur a 200 miliónů by dostali zaměstnanci Aer Lingus.


Ryanair plánuje v příštích čtyřech letech snižovat průměrné ceny letenek na evropských linkách Aer Lingus o 2,5 procenta ročně. Hodlá zachovat značku Aer Lingus, odletová místa firmy na hlavním londýnském letišti Heathrow a všechny její ziskové linky. Také by se měla modernizovat letadla obsluhující dálkové linky přes Atlantik, uvedla firma.


Analytik společnosti Exane BNP Nick vam Brul uvedl, že podle něj by spojení obou přepravců mohlo být realizováno. "Možná vzniknout nějaké problémy, hlavně v ohledu k letišti v Dublinu, takže možná bude muset být zrušeno několik linek. A určitě tato nabídka neunikne zkoumání konkurenčního prostředí ze strany EU, ale větší překážky nevidím," řekl. Zároveň však dodal, že investoři budou chtít ujistit, že transakce neovlivní zisky Ryanairu. Aer Lingus má totiž nižší marže, což by z hlediska budoucnosti pro akcionáře mohlo být zklamáním.