Pošta chce vydávat výpisy z katastrů i občanské průkazy

Česká pošta má dlouhodobý problém - klesají jí výnosy. Příjmy proto začíná hledat i tam, kde by se ještě před několika lety neodvážila. Na některých menších poštách už prodává hygienické a drogistické potřeby, tabákové výrobky a sbírá filmy k jejich dalšímu zpracování.
V podnikatelských aktivitách ale půjde ještě mnohem dál. Ministr informatiky Vladimír Mlynář navrhuje, aby poštovní úřady sloužily za úplatu státní správě.

Pro řidičák na poštu

Česká pošta by tak měla ověřovat podpisy a zprostředkovat výpisy z rejstříku trestů. Pověřená pracoviště budou přijímat i daňová přiznání a časem se mají podílet na vydávání občanských a řidičských průkazů i jiných úředních dokladů.
První ze série nových služeb navržených Ministerstvem informatiky se objeví už letos. Pošta nejspíš už v druhé polovině roku začne vydávat ověřené výpisy z katastru nemovitostí. "Jsou to logické požadavky na Českou poštu," uvádí její tiskový mluvčí Ladislav Vančura.
Už v minulosti podle Vančury našla pošta finanční náhradu v podobě bankovních a finančních služeb, například ve sjednávání stavebního spoření.

Konec monopolu

Státní podnik ale očekává další odliv tradičních poštovních aktivit. Během čtyř let přijde o výhradní postavení v doručování psaní a dopisů. Letos, se vstupem země do Evropské unie, ztratí monopol na doručování zásilek do 350 gramů. Nadále podniku zůstanou jen zásilky do hmotnosti 100 gramů.
Další výpadek tržeb nastane v případě, že Česká televize a Český rozhlas začnou samy vybírat koncesionářské poplatky. Pošta rovněž přijde o monopol na doručování soudních obsílek.

Ztráty na venkově

Česká pošta má 3400 poboček, ale jen třetina z nich je zisková. "Většina ztrátových pracovišť je na venkově, kde už zanikly jiné služby. Chceme je částečně nahradit a snížit si ztrátu," tvrdí Vančura.
Ve většině ostatních služeb už České poště od první poloviny devadesátých let konkurují jiné podniky.
Ty především doručují balíky a expresní zásilky, a to nejen po republice, ale i do zahraničí. Pošta se tak střetává s nadnárodními giganty DHL, TNT nebo UPS, ale i místními podniky, jako jsou Messenger či Sprinter.
Pošta sice jedenáct let hospodaří se ziskem, ale i ten meziročně klesá a státní podnik tak nemá prostředky na investice.