CowParade: šou a byznys místo umění

Masívní reklamní kampaň se strakatými kravičkami ve znaku už půl roku dopředu ohlašovala "nejvýznamnější společenskou událost roku", která zachvátí Prahu. Po měsících velké propagace je CowParade - promenáda výtvarně pojednaných, laminátových soch - tady. Dnes kolem poledního ji zahájí představitelé hlavního města.
Sochy se dnes v ulicích, na náměstích či v pasážích zjevily po téměř guerillové akci, kdy organizátoři rozvezli během včerejší noci téměř dvě stě krav na jejich místa. Přestože je zatím na hodnocení "největší výstavy pod širým nebem" brzy, již dopředu si vysloužila i kritické poznámky.
Zatímco pořadatelé v jiných zemích, kde se Promenáda krav již konala, hovořili spíše o happeningu, místní organizátoři si zakládají na umělecké vizáži. Přitom většina uznávaných umělců projekt ignorovala. I ti, kteří se zapojili a prefabrikovanou krávu přetvořili, často zaujal především charitativní charakter akce.
"Nepřikládám tomu velký význam. Dlouho jsem se rozmýšlel, jestli se vůbec zapojím, a nakonec jsem nabídku vyslyšel, protože to půjde na charitu," říká výtvarník Petr Nikl. Jeho příspěvkem do stáda je "potetované" zvíře. V tetovacích studiích získal obvyklé motivy, které překreslil na sochu.
"Rád bych sledoval, jak budou lidé po mém vzoru krávu dokreslovat. Ale to se asi nestane, nakonec totiž sochu zabalzámovali ochranným lakem," poukazuje výtvarník na rozdíl mezi komerčně pojatou CowParade a základním pravidlem street-artu.
Nikl svou práci na krávě striktně odděluje od volné tvorby. "Je to show, neberu to jako umění," dodává umělec, který se ani nestará o to, která firma jeho "výrobek" zakoupila a která rozhodla o umístění sochy.
Komerční charakter výstavy vyplývá již ze základního pravidla CowParade. Jsou to jen a jen firmy, které si pronajmou nebo koupí čistě bílou sochu a následně si vyberou autora, který ji výtvarně dotvoří.
Vedle výtvarníků anebo studentů výtvarných škol se však o takovou možnost hlásily stovky lidí. Z jejich návrhů si pak firmy vybíraly, nebo samy přímo oslovovaly umělce. Proto vedle výtvarníků jako autoři vystupuje i například herečka Aňa Geislerová, nebo zpěvačka Dara Rolins.
Firmy sice nesměly na sochách mít uvedené logo, za legitimní se však považovalo to, že své autory ovlivňovaly. Například spolupořadatel CowParade Eurotel si vybral návrhy studentky UMPRUM Terezy Talichové, která pro sponzora vytvořila čtveřici krav s námětem hlavních sponzorských aktivit Eurotelu.
Dvě stovky vyzdobených krav v ulicích Prahy zůstanou do září, poté bude část z nich vydražena.