Dobré vysvědčení vystaví experti OECD patnáctiletým žákům českých škol. Vyplývá to z mezinárodní srovnávací studie PISA, jejíž výsledky ministryně školství Petra Buzková oficiálně představí dnes v Praze.
Vědomosti a schopnost řešit nejrůznější úkoly odborníci testovali asi u čtvrt miliónu žáků z jedenačtyřiceti zemí světa. Zjistili přitom, že znalosti mladých Čechů jsou v porovnání s jejich vrstevníky ve všem - až na čtení - nadprůměrné.
A důvod? Buzková soudí, že za vcelku uspokojivými výsledky dnešních deváťáků stojí "dobré tereziánské základy, které do značné míry vydržely dodnes".

Dobří v matematice
Například v matematice patří žákům z Česka s 516 získanými body třinácté místo. Oproti historicky prvnímu průzkumu PISA z roku 2000 si o několik příček polepšili.
"Může to být náhoda, ale může to být i tím, že se už na školách pracuje trochu jinak - řada škol pracuje inovativně, snaží se, aby byly děti aktivní," myslí si šéf Asociace základních škol Karel Bárta. "Ale nepřeháněl bych optimismus, do špičky nám hodně chybí," upozorňuje.
Vůbec nejlépe matematiku ovládají patnáctiletí z Hongkongu - s 550 body s přehledem porazili všechny ostatní. Ze zemí Evropské unie si lépe než Češi vedli už jen Finové, Nizozemci a Belgičané.
Na předních místech - daleko před kolegy z ostatních nových členských zemí Evropské unie - se Češi umístili také v přírodních vědách; s 523 body skončili devátí. První místo patří Finům, kteří zářili i v ostatních testech.

Literární (ne)gramotnost
O něco hůř dopadli čeští žáci v testu, který hodnotil úroveň čtení. Oproti roku 2000 si pohoršili o několik příček a jsou až čtyřiadvacátí. Porazili je třeba Poláci či Litevci. "Zaostáváme ve schopnosti práce s informacemi, tedy v literární gramotnosti, kde jsme se dokonce zhoršili," upozornil stínový ministr školství za ODS Walter Bartoš. "Proto výsledek mezinárodního srovnání považuji pro Česko za docela špatný," dodal.
Znalosti českých školáků, str. 4

041207-01 ()