Z nových členů EU dopadli Češi nejlépe

Adéla Čtvrtečková
Nadprůměrné výsledky v exaktních vědách, průměrné ve čtení a práci s textem. Tak dopadla pro české deváťáky historicky druhá srovnávací studie Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD) PISA, kterou včera zveřejnili v Paříži, Bruselu a Berlíně.
V konkurenci ostatních nových členských zemí Evropské unie Češi dopadli nejlíp.
V hodnocení asi třicetiminutového testu z matematiky obsadili mezi jedenačtyřiceti zeměmi třináctou příčku. V přírodních vědách skončili dokonce devátí.
"Důležitější než pořadí je však to, kdo si jak polepšil," zdůraznil včera Andreas Schleicher. A právě v matematice a přírodních vědách dopadli Češi lépe než posledně.
Stínový ministr školství Walter Bartoš (ODS) včera přesto tlumil optimismus.
"Matematiku a další formalizované postupy, které jsou v našem vzdělávacím systému zajeté, máme dobře zvládnuté, to je pravda," připomněl den před oficiálním zveřejněním prestižní vzdělávací studie.
"Je to výsledek středoevropské vzdělávací tradice. Když nám někdo řekne, jak co máme dělat, jsme schopni se to naučit," upřesnil Bartoš. "Problém u českých žáků je ale jinde: neumějí pracovat s textem, vytahovat z něj informace a ty pak dávat do souvislostí. A to je vážná věc."
Ve čtení, hodnocení a využívání textů jsou Češi podle OECD - na rozdíl třeba od Poláků - spíše průměrní.
Ministryně Petra Buzková (ČSSD) se přesto o budoucnost českého školství nebojí.
"Zdaleka na tom nejsme špatně," řekla Buzková v pondělním rozhovoru pro HN.
"Potýkáme se s tím, že za minulého režimu školství ustrnulo na mrtvém bodě, takže ostatní rozvinuté země mají určitý náskok. Důležité teď je, aby se změnil způsob výuky," dodala.
Podle OECD lze kvalitu vzdělávání zlepšit i cílenou podporou slabších školáků a výukou v mateřských školách.