Vladimír Kaláb, Tomáš Kňourek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz/autori
Praha, 19. 6. 2003
Zrušení hraničních přechodů, které čeká Česko po vstupu do Evropské unie, znamená podle expertů urychlení mezinárodní kamiónové dopravy a snížení administrativních nákladů dopravců. Kvůli odbourání administrativy na druhé straně ale zmizí tisíce pracovních míst a klesnou tržby spedičních firem.
"Ztratíme kolem dvou tisíc pracovních míst v pohraničních oblastech, kde je vysoká nezaměstnanost a asi půldruhé miliardy korun ztratíme na tržbách," řekl Jiří Kladiva, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky. Speditéři přijdou o tržby za celní deklarace, za zajištění finančních garancí a další služby umožňující mezinárodní nákladní dopravu mezi Českem a zeměmi Evropské unie.
Petr Lelek, šéf jedné z největších tuzemských speditérských firem Schenker odhaduje, že podnik vstupem do unie ztratí až čtrnáct procent svých tržeb. Přepravci se je ale budou snažit získat zpět nabídkou dalších služeb například v oblasti tuzemské distribuce. "Naše ceny by kvůli vstupu růst neměly, ale výrazněji je zvedne zavedení mýtného v Rakousku a Německu," upozornil Lelek.
"Z hranic zmizí celní agenti a deklaranti, dopravci ušetří na poplatcích, které jsou dosud s mezinárodní dopravou spojené," potvrzuje Martin Špryňar, generální tajemník sdružení Česmad Bohemia, zastupující na dva tisíce tuzemských dopravců. Pro ně znamená připojení k unii hlavně zrušení mezinárodních vstupních povolení, kterých je stále nedostatek. Dosud není jasný pouze tranzit přes Rakousko, které po Evropské komisi žádá prodloužení platnosti dosavadního systému takzvaných ekobodů, tedy poplatků závisejících na míře emisí projíždějících kamiónů.
Chybějící příjmy by speditéři mohli získat provozováním takzvaných daňových skladů na alkohol, tabák a pohonné hmoty. Ty mají nahradit nyní existující celní sklady. Zasilatelé se mohou podílet i na sběru statistických informací systému Intrastat, který zpracovává data o obchodu mezi zeměmi unie. "Tyto možnosti ale nemohou plně nahradit tržby za vyřizování celních záležitostí," říká Kladiva. Připomíná, že když státy unie před deseti lety vytvářely jednotný trh, vytvořily pro statisíce celních deklarantů ochrannou síť zahrnující řadu podpůrných programů. Nyní má v přistupujících zemích přijít o práci dvacet tisíc soukromých deklarantů, unie však žádnou pomoc nenabízí.
Vstup do unie by podle odborníků neměl znamenat změnu v právním postavení účastníků v jednotlivých dopravních odvětvích, protože mezinárodní úmluvy jsou již zakotveny v české legislativě. Zpřísnění podmínek lze očekávat v oblasti provozu starších vozidel a při udělování licencí pro podnikatele v mezinárodní přepravě.