Osmimiliardový dluh bývalého státního podniku České dráhy převezme Česká konsolidační agentura. A železničáři navíc dosáhnou na 1,3 miliardy korun, které jim naopak dlužil stát a ostatní firmy.
"Materiál byl schválen, celkem se týká přibližně devíti miliard," potvrdila mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová. Včerejším rozhodnutím ale stát železničářům dluhy navždy neodpustil. Od roku 2004 je podle Roubcové budou muset konsolidační agentuře začít pravděpodobně splácet.
Vláda včera alespoň zachránila firmy, kterým dráhy dlouhodobě neplatily faktury. Šumperským opravnám vagónů Pars nova chybí na účtech kvůli železničářům zhruba sto šedesát miliónů korun. Firma několikrát neměla peníze na výplaty a mzdy svým zaměstnancům vyplácela opožděně.
"Dnešní rozhodnutí vlády nás potěšilo, je to ale pouze první krok. Ještě by mělo následovat urychlené schválení transakce dozorčí radou konsolidační agentury. Záleží také na tom, zda agentura bude mít peníze na vypořádání pohledávek, kvůli nimž máme finanční problémy," řekl ČTK ředitel Pars nova Tomáš Ignačák.
Již několikáté odpuštění dluhů v řadě ale podle ekonomů nevyřeší problém ztrátové železnice. Vloni v prosinci například konsolidační agentura převzala zhruba polovinu z miliardového dluhu vůči opravnám vagónů.
"Podobnými opatřeními se odbourá jen minulost. Ztráty konsolidační agentury nakonec stejně ponesou daňoví poplatníci," míní analytik David Marek z Patria Online.
Stát dluží drahám jen za poslední dva roky téměř sedm miliard korun za dopravní obslužnost. Právě kvůli ní musejí železničáři vypravovat i vlaky, ve kterých téměř nikdo nejezdí. "Pro tento rok očekáváme ztrátu 1,5 miliardy korun," říká generální ředitel Českých drah Petr Kousal.
Podle železničních odborářů můžou za dluhy bývalí manažeři i stát. Daňoví poplatníci podle nich nedoplácejí na dráhy, ale na špatná rozhodnutí politiků. "A myslím si, že by bylo poctivé to konečně přiznat," tvrdí předseda Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek.
"To nebudu komentovat," reagovala na Duškova slova Roubcová. Kdo tedy podle ministerstva dopravy za zadlužování drah může? "Je tam řada faktorů a nedá se to jednoduše říci..."
Dráhy budou i nadále propouštět zaměstnance. Kousal již oznámil, že firmu bude muset opustit přibližně stovka lidí z generálního ředitelství. Na řadu přijdou i někteří "běžní" železničáři.
Kdyby se ale podle ekonomů propouštělo více již v minulých letech, hospodaření drah mohlo být mnohem příznivější. "Propouštění je nutné i proto, aby dráhy nekumulovaly další dluhy," míní Marek.
V minulosti několikrát kvůli dluhům hrozilo, že ani nevyjedou vlaky. Kritická situace vyvrcholila počátkem července 1997, kdy Severočeská energetika, pohrozila odpojením od sítě. K němu ale nakonec nedošlo.
O měsíc později se však bez proudu již muselo obejít generální ředitelství železnice.
Na konci loňského roku měly dráhy celkové závazky kolem 16 miliard, naopak firmy a stát jim dlužily 10,1 miliardy korun. Dluhy letos přešly na nástupnickou Správu železniční dopravní cesty.