Ani po pěti měsících jednání mezi ministerstvem dopravy a konsorciem Housing & Construction CZ (H&C) se oběma stranám nepodařilo sjednotit text dodatku, který popisuje rizika financování severomoravské dálnice D47. Vláda se proto dnes bude rozhodovat, zda v projektu s H&C pokračovat.
Je to nejlepší a poslední nabídka, tvrdí o dodatku už podepsané dohody předseda dozorčí rady H&C Jiří Šedivý. Ministr dopravy Milan Šimonovský naopak týž dokument považuje za nepřijatelný a soudí, že vláda by měla smlouvu vypovědět. Konsorcium se totiž odmítá zavázat, že nepřekročí maximální dohodnutou cenu 125 miliard korun.
"H&C trvá na tom, že je to pouze referenční cena, která nevyjadřuje veškeré náklady, jež mohou nastat. To je zásadní rozpor," řekl Šimonovský. Přitom v běžných každoročních platbách do roku 2032 představuje tato cena podle Deutsche Bank sumu 191 miliard korun.
Sociální demokraté na svém sjezdu přijali usnesení, v němž vyzývají své ministry, aby nedovolili další oddalování stavby dálnice. Neznamená to ovšem, že by politici ČSSD nesměli hlasovat pro vypovězení smlouvy s H&C. Za odstoupení by stát musel zaplatit vynaložené náklady do výše 25 miliónů eur.
Podmínkou vypovězení je, že ministr dopravy Milan Šimonovský dnes kabinetu předloží alternativu, která stavbu nezdrží (má být otevřena v roce 2009). Podle ministra dopravy by náhradou mohl být úvěr Evropské investiční banky (EIB) a stavba zajištěná Ředitelstvím silnic a dálnic. Tak se v Česku staví všechny podobné projekty.
Šéf poradenské firmy Mott MacDonald Jiří Petrák se ovšem domnívá, že by se v takovém případě musel projekt dálnice přepracovat. To by trvalo asi dva roky. "Pokud by se projekt přepracoval, lze začít stavět až v roce 2006, aniž by to ohrozilo termín zahájení provozu v roce 2009. Naopak, stát by měl tři roky na přípravu pozemků i výběr dodavatelů," míní Petrák. Podle jeho názoru by bylo možné dálnici D47 postavit s úvěrem od EIB za 53,3 miliardy korun.