Vaše dotazy budou zviditelňovány od pátečního rána s určitým časovým zpožděním.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
otazník
Dobrý den, vážená pí. ministryně. Nevím proč, ale připadáte mi stále se tvářící moc vážně. Nebylo škoda let, že jste se dala rychle na politickou kariéru, místo abyste si užívala života a něco se od života naučila? Takto jste se zařadila mezi páprdy - politiky, kde toho moc nepochytíte. Nezlobte se je to můj názor. Myslím, že jako právnička byste malý plat neměla, pouze možná, že byste nebyla mediálně známá?
Jako právnička bych si určitě vydělala víc, a nevěřte tomu, že mediální známost je k něčemu dobrá. Mám akorát pocit, že když už jsem začala něco dělat, měla bych to dělat pořádně. Škola života je to taky velká.
PB
anonym
Váš předchůdce zadal zpracování koncepce zavádění Internetu do škol skupině odborníků z vysokých škol. Tato koncepce byla přijata, ale praktické provedení projektu se od ní diametrálně liší. Kontrolní šetření ukázalo, že i v této deformované podobě projektu byly peníze utráceny nehospodárně a v rozporu se pravidly užití financí. Zadáte kontrolu, která by se zaměřila na to, proč se ministerské zadáni projektu lišilo od připravené a vládou schválené koncepce, kdo je za to zodpovědný a jaké škody přineslo vynakládání peněz sice v souladu s pravidly, ale podle špatně zadaného projektu?
Celý tento projekt a jeho realizaci už nyní vyšetřuje NKÚ
PB
anonym
Vysoké školy a Akademie věd vybudovaly vysokorychlostní internetovou síť, která mohla být využita jako páteřní síť projektu Internet do škol. Výsledkem by bylo bývalo lepší a rychlejší připojení škol za mnohem menší celkové náklady. Takové napojení základních a středních škol předpokládá i koncepce eEurope, ke které se vláda přihlásila ve svém programovém prohlášení. Současná podoba realizace sítě Indoš je v rozporu s touto evropskou koncepcí. Nemrzí Vás, že zbytečně vynakládané prostředky za horší úroveň služeb Vám v resortu dnes jinde chybějí? Náprava tohoto stavu by vyžadovala zbavit generálního dodavatele jeho monopolního postavení při připojování a rozejít se se škodlivou koncepcí školského intranetu. Uděláte to?
Rozhodně je mi líto, že vynaložené prostředky chybí tam, kde by jich bylo potřeba.
PB
Petr
Dobrý den, jste předsedkyně pražské organizace s ČSSD. Můžete zformulovat váš postoj k potenciálním koaličním partnerům na pražském magistrátě po letošních volbách do ZHMP?
Na komunální úrovni platí ještě mnohem více než na úrovni centrální, že kolaice uzavírají až PO vobách.
PB
Barbora Tomečková
Vážená paní ministryně, zdá se mi, jako by v poslední době utichl spor o tom, zda ano nebo ne víceletá gymnázia. Jaký je Váš názor na tyto druhy škol? Co hodláte dělat pro to, aby se na tyto a jiné "elitní" školy dostaly opravdu nadané děti a ne ty, kterým to rodiče zaplatí bez ohledu na jejich schopnosti?
Ano, utichl. Víceletá gymnázia existují, a nebude se na tom nic měnit. Změna bude v jedné věci. MŠMT využije všech prostředků k tomu, aby tyto školy dostály závazkům o kvalitě, které deklarovaly při svém vzniku.
PB
W
Vážená paní ministryně, přeji Vám pevné nervy a hodně úspěchů. Kdy naučíte učitele a ředitele hospodařit a ne jen rozhazovat? Wenig
Děkuji, Vám také hodně úspěchů. Hospodařit se dá dobře jen tehdy, když je dostatek prostředků.
PB
Eva
Spíš než více dětí ve třídě, sama jsem zažila asi 36, mne děsí, kolik učí nekvalifikovaných učitelů. Určitě Vám to na popularitě nepřidá, ale nemělo by se s tím něco dělat? Přeji Vám všechno dobré a dceru nechte studovat tam na co má hlavu a vy peníze. Je to lepší než dělat ze sebe pokrytce. Hezký den!
Děkuji vám, za podporu, vážím si jí. Problém dnes není to, zda nekvalifikovaní učitelé, a více dětí ve třídě... Otázka je něco jiného - a) potřebujeme sehnat peníze, které by stačilo nato, aby kvalifikovaní učitelé byli ochotni ve škole zůstávat. b)potřebujeme přesvědčit zřizovatele škol, tedy kraje a obce, že nejsme tak bohatí, abychom si mohli dovolit udržovat desítky neobsazených, nebo velmi málo naplněných škol. Rozhodně si myslím, že by optimalizace sítě škol musela, nebo měla vét k tomu, že by narůstal počet žáků ve třídách k nezvladatelnému, či nepřijatelnému číslu.
PB
Károl
Vážená paní ministryně, zajímalo by mně zdali dokážete zvýšit motivací mladých vystudovaných pedagogů, aby zůstali věrni "svému" oboru. Z vlastní zkušenosti vím, že převážná většina mladých lidí dá raději přednost jiné práci, nežli učitelování, díky "mrzkému" platu. Jak tomuto faktu hodláte čelit vy? (předpokládám, že se nechccete zařadit ke svým "nicnedělajícím" předchůdcům - např. exmin. Zemanovi)
Na jaře příštího roku bude MŠMT předkládat návrh zákona, který se zatím pracovně jmenuje "zákon o pedagogických pracovnících". Tento zákon by měl zajistit motivaci mladých, schopných učitelů nejen prostřednictvím zvýšeného platu, ale také zárukou jeich profesního postavení a růstu.
PB
Martin Borůvka
Co si myslíte o výzvě ke stávce učitelů, kterou zveřejnil pan Radek Sárközi na stránce www.volny.cz/stavkuj pod názvem Učitelé, zvedněte hlavu? Budete na ni nějak reagovat?
Pan Sárözi by si měl v první řadě vyjasnit vztah k odborům působícím v rozpočtové sféře. Nebyla jsem to já, kdo na vrcholné úrovni odsouhlasil odsunutí šestnáctitřídního tarifu o jeden rok.
PB
Ivana Přechová
Bude ministerstvo školství podporovat existující neziskové vzdělávací portály jako je www.ceskaskola.cz, www.scio.cz nebo www.volny.cz/eucebnice, nebo si nechá od generálního dodavatele vytvořit nový portál a vyplýtvá na něj zbytečně stovky milionů jako na zakoupení předražených „multimediálních“ počítačů bez CD-ROM mechanik v dosavadním průběhu akce Internet do škol...
Budeme je podporovat. Ano, vznikne nový vzdělávací portál v souvislosti s projektem SIPVZ. Nicméně - tento portál nemá být konkurencí portálů, které jste jmenoval.
PB
zvědavec
Prý jste dnes měla jednat s předsedou Lékařského odborového klubu, ale schůzku jste na poslední chvíli odvolala. Co mělo být hlavním tématem vašeho setkání?
Schůzku jsem- bohužel - časově nezvládla. S panem doktorem Koubkem se setkám příští týden, a o předmětu našeho jednání budeme informovat bezprostředně po něm.
PB
šťoural
Proč ČSSD sebrala státním zaměstnancům 10 miliard a zdůvodnila to povodněmi, když připravuje na příští rok schodkový rozpočet ve výši 157 miliard. Na co ty peníze půjdou, když ne na platy učitelů?
Pokud si dobře vzpomínám, o odsunutí zavedení šestnáctitřídního tarifu - tedy oněch 10 miliard, o kterých mluvíte - rozhodovala nejprve koaliční vláda, a později PS PČR. Tedy ne jen ČSSD. Schodek 157 miliard byl, a pokud mi to nechcete věřit, najděte si to v novinách ze srpna tohoto roku, již před velkou vodou. A na co těch 10 miliard půjde? Jenom na školách, které zřizuje MŠMT, a to je zanedbatelné číslo, byla škola přes půl miliardy korun. Kdyby stát dal na odstranění povodňových škod JEN těch 10 miliar, asi by byl příští rok v 5 Krajích ČR velmi težký.
PB
Malej Jarda
Ministr Zeman přivedl české školství na pokraj katastrofy - 10% učitelů přesluhuje a dalších 10% ani nemá odpovídající kvalifikaci. Dovedete si představit, že by 10% soudců mělo pouze maturitu nebo 20% lékařů ČVUT? Co s tím uděláte?
Částečně jsem na vaší otázku již odpověděla dříve. Udělat s tím mohu relativně málo: hádat se o vyšší platy, a poskytnot učitelům zakonnou záruku, že se s nimi nebude zacházet jako s nádeníky.
PB
Radek Sárközi
Jsem autorem výzvy Učitelé zvedněte hlavu! (www.volny.cz/stavkuj) a chtěl bych se Vás zeptat, jestli si myslíte, že v listopadových volbách dá někdo ze 750.000 státních zaměstnanců, které vláda obrala od roku 1997 o 100 miliard, svůj hlas ČSSD. Já pevně doufám, že ne! (Upřesnění: od roku 1997 státní zaměstnanci přišli o 14. platy, což je zhruba 8% skrytá povodňová daň, v minulém roce byla navíc odložena 16 tarifní stupnice, což je dalších 13% daně a příští rok je navýšení místo 13% 7 až 9%, tedy další daň ve výši 4 až 6%. Celkem státní zaměstnanci dali na povodně 75% svého ročního výdělku, zatímco mnohem lépe placení podnikatelé a zaměstnanci bank nemuseli přispět jedinou korunou!)
1. Kdyby mi to, že platy učitelů nevypadají tak, jak bylo původně dohodnu vadilo JEN to, že to může poškodit případný výsledek ČSSD v komunálních volbách, byla bych docela šťastná žena. 2. Nikoli od 1997, ale od roku 1990 doplácejí lidé jejichž platy se odvíjejí od státního rozpočtu o peníze souistavně. Štve mě to, ale přesto si vám dovolím doporučit, abyste si nechal od někoho vysvětlit čísla, se kterými tak bravurně pracujete.
PB
Radek Sárközi
Rád bych se s Vámi setkal, bude to možné ještě před tím než vzniknou nezávislé školské odbory a než vyhlásíme stávku, nebo si počkáte jak to s námi dopadne a dál budete jednat pouze se submisivním Rösslerem a spolustraníkem Štěchem, kteří stojí v čele ČMKOS?
Ráda Vás uvídím, ale dala bych přednost běžnšjší formě požžádání o schůzku. Nejlépe bude, když se obrátíte na můj sekretariát podobně, jako to dělají pánové Rössler a Štěch. Těším se na vás.
PB
plavacek
Kolik jste dala ze sveho na povodnova konta a kolik penez na ne poukazal vas manzel? Kolik procent z vasi ciste rocni mzdy to je?
Přiznám se, že procentulně to nevím. Dary členů vlády byly zveřejněny, a finance mého muže jsem vždy považovala za jeho souromou věc. Nicméně vím, že částka, kterou jsem věnovala překročila můj měsíční příjem.
PB
Ivca
Proc nepropoustite ministerske uredniky, kteri jsou vasimi zamestnanci a flakaji se v kancelarich, a naopak mluvite o propusteni 30.000 (30%!) ucitelu, ktere zamestnavaji reditele skol, potazmo obce a kraje?
Za dobu, kdy jsem ve funkci jsem byla nucena propustit poměrně dost úředníků. Věřte mi, že připravit někoho o zaměstníní není nic, co by člověk dělal rád. Nicméně vaše představa idilického stavu, kdy se úředníci rekreují ve svých kancelářích je poněkud zábavná.
PB
ucitelka
Kolik ovládáte jazyků? Budete rozumět své dcerce, až na Vás bude mluvit francouzsky?
Dcerce - bohužel - rozumět nebudu. Uživatelsky hovořím dvěma jazyky.
PB
Marty
Dobry den pani ministrine, jak se vam zamlouvaji metody na univezitach, kde kvestor pomerne velke univerzity zadava veskere stavebni zakazky na univerzite i fakultach firme, kterou vlastni jeho bratr. Co s tim?
Nezlobte se, nemohu komentovat tak málo konkrétní údaje. Pokud se věc má tak, jak tvrdíte, je to špatné, a já vám budu vděčná za podrobnosti.
PB
TIMOTHY
Paní ministryně jak se Vám líbil seriál Zelený Raul v Reflexu věnovaný vstupu Vaší dcerky do francouzské školy?
Zeleného Raula mám ráda. Musím už jít pracovat na tom, aby se učitélé - včetně pana Sárköziho - měli lépe. Děkuji za dotazy. PB
PB